Mads Lützen

#1
Mads Lützen
1 bedømmelse
03.12.2015
8,0/10 8,0/10 2,0/10

Købte en 10 år gammel skoda Octavia med kun 75.000 km på tælleren til en fin pris.

Sælger gør ved underskrivelse af købskontrakt tydeligt opmærksom på at der ikke er hverken garanti eller reklamationsret på bl.a. fartpilot. Få uger efter begynder fartpiloten med en periodisk fejl. Jeg kontakter FDM der siger at dette hører under reklamationsretten og at det ikke er lovligt at fraskrive sig denne.

Jeg konfronterer sælger med ovenstående. Denne bliver både vred og "skuffet" (føler sig "dolket i ryggen").

Han indvilliger i at se bilen. Computeren genstartes og fartpiloten virker igen. 2 uger efter begynder den at svigte igen. Jeg tager igen kontakt til sælger. Samme reaktion... Denne gang tilføjer han dog at han ikke kan "garantere en god service". Han ønsker dog ikke at uddybe dette yderligere.

Taget sælgers retorik og generelt usympatiske ageren i betragtning, vælger jeg på den baggrund ikke at indlevere bilen til yderligere undersøgelse af fartpiloten hos ham. Det er naturligvis kun gisninger, men jeg stoler ikke på at bilen efterfølgende vil være i samme forfatning hvis jeg gør det.

Han har under hele sagen argumenteret for at jeg var bekendt med fraskrivningen af reklamationsretten på fartpiloten, og at jeg på den baggrund bare kunne lade være med at skrive under. Retrospektivt må jeg jo give ham ret. Ikke fordi man skal acceptere at bilforhandlere bøjer reglerne til egen fordel, men snarere fordi at dette burde have fået nogle alarmklokker til at ringe hos mig selv.